In het christelijke weekblad De Spiegel verscheen op 6 juni 1959 het door Koen Kappenburg geschreven artikel Waarom accepteerde Diever het door Voorburg verstoten drieluik over het door de voogdij van de hervormde kerk in Voorburg geweigerde drieluik van kunstenares mevrouw Dieuwke Aalbers-Kollewijn, dat kwam te hangen in het kerkgebouw van de hervormde gemeente an de brink van Deever. Een afbeelding van het drieluik is helaas niet te vinden in het fotoalbum van de hervormde kerkgemeente van Deever/Dwingel.
De redactie toont in dit bericht een in 1959 gemaakte zwart-wit foto van het vijf meter brede en drie meter hoge drieluik, teneinde de hiervoor vermelde omissie van de hervormde kerkgemeente van Deever/Dwingel enigszins goed te maken. Zie afbeelding 4. De Haagse eigenaar schonk het schilderstuk aan de voogdij van de hervormde kerkgemeente van Deever. Het drieluik werd in 1959 opgehangen aan de zuidelijke muur van de in de kerk ingesloten geraakte gemeentelijke toren. Daar hangt het nog steeds. Maar de grote vraag is: is de naam van het drieluikschilderij ‘Wees uw broeders hoeder’ ?
De redactie toont in dit bericht ook een in 1959 gemaakte zwart-wit foto van de toen 41-jarige mevrouw Dieuwke Aalbers-Kollewijn. Zie afbeelding 3.
In het artikel in het tijdschrift De Spiegel stond bij de hier afgebeelde foto (afbeelding 1) het volgende erg subjectieve bijschrift:
Diever vindt het maar wat interessant om een zo veelbesproken schilderij is het kerkgebouw te hebben. Leden van de vrouwenverenigingen, die de kerk voor de officiële opening schoon maakten, luisterden geïnteresseerd naar de uitleg van Dieuwke Aalbers-Kollewijn.
Op de hier afgebeelde zwart-wit foto (afbeelding 1) zijn de volgende personen te zien;
1. Geertje Santing-van Wester;
2. Aaltje Westerveen-Thijen;
3. Klaasje Hartsuiker-Bolding;
4. Cornelis Seinen;
5. Jantina Stapel-Bellijn;
6. Wilhelmina (Mina) Thalen-Geerts;
7. Roelofje Vrielink;
8. Aaltje Hunneman-Kleene;
9. Dieuwke Aalbers-Kollewijn