Stoomtram van de N.T.M. an de Deeverbrogge – 1925

De maker van deze unieke foto is de zeventienjarige student Laurent Jacobus Biezeveld, zoon van de directeur van de Nederlandse Tramweg Maatschappij. Voor deze afbeelding heeft de Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en Tramwegwezen een nieuwe afdruk van het originele negatief gemaakt.
Dieverbrug was altijd een belangrijke halte in de tramlijn langs de Drentsche Hoofdvaart. Stoomlocomotief NS 6502 staat voor het café-logement van Sjoert Benthem. In het café bevonden zich de wachtkamer en het agentschap van de Nederlandse Tramweg Maatschappij.
Uit de pijp van de met kolen gestookte stoomlocomotief komt rook, de veiligheidklep op de regulateur blaast stoom af en ook uit de demper van de vacuümrem ontsnapt stoom. De personeelswagen is aan de locomotief gekoppeld.
De drie mannen bij de locomotief zijn van links naar rechts van  Jan Benthem, de stationschef van de Deeverbrogge, controleur van Blanken en tramconducteur Koopmans. In het machinehuis zit machinist Jan Postuma.
In een heel aardig reisverslag uit 1926 is het volgende te lezen:
Ik was in Dieverbrug. U zult vrees ik het wijze voorhoofd rimpelen en trachten de geest te scherpen om zich te herinneren waar een plaats met zo’n naam dan wel in ons land mag liggen. Het ligt afgelegen, tenzij u een plaatsje, dat een uur stoomtram hobbelen buiten het Drentsche stadje Meppel ligt, tot de gemakkelijk te bereiken plaatsen rekent. Een paar maal per dag brengt het trammetje een enkele reiziger, wat postzaken en een pakje. Door het kanaal varen de schepen af en aan. Dat is zo de communicatie met de buitenwereld, waaronder in de eerste plaats zijn te verstaan Meppel en het nog verderaf liggende Assen…………
In 1930 was alles al aan het veranderen. De stoomtram kreeg steeds meer concurrentie van de vrachtwagen. Op 15 februari 1933 reed de laatste tram, waarna de rails werden verwijderd.

This entry was posted in An de Deeverbrogge, Café-Logement, Canon van de gemeente Diever, Stoomtram, Topstukken. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *