Shakebier or not Shakebier, that’s not a question

De Deeverse bevolking zit sinds 15 juni 2018 helaas opgescheept met een schier onbetaalbaar middelmatig bierbrouwseltje met de naam Shakespeare. Een cultuur-historisch dieptepunt van de eerste orde. Het biertje is let wel van het type pale ale en wordt door zwaar belanghebbende neringdoenden onterecht aangeprezen als ‘heerlijk en verrassend’. Want de echte bierdrinker bepaalt zelf wel wat de smaak van een bierbrouwseltje is.
Laten we niet interessanterig doen, want pale ale betekent gewoon blond bier. Dronk William Shakebeare uit Stratford-upon-Avon zelf ook pale ale ? Nee natuurlijk, die dronk van dat traditionele schuimloze lauwe Engelse bier.
In de supermarkt op de hoek van de Heufdstroate en de Tusschendarp in Deever is het bierbrouwseltje met de naam Shakespeare ook verkrijgbaar. In die winkel kostte de inhoud van een flesje van 0,30 liter op woensdag 19 september 2018 het ‘heerlijke en verrassende’ actiebedrag van € 2,69 (geschatte winstmarge € 1,345). Dat komt overeen met een literprijs van € 8,97 ! En dat komt overeen met een literprijs van fl. 19,73 !
Too beer or not too beer, that’s a silly question, but the answer is: no Shakebeer.
Het bierbrouwseltje wordt gesleten door verschillende neringdoenden in de gemiente Deever. Tijdens de op 15 juni 2018 gehouden Nachtelijke Beleving was het Shakebier voor het eerst verkrijgbaar in Deever. Bezoekers van het Midzomernachtdroomfestival konden het Shakebier op de schapemarktbrink bij de Oude Kerk van Deever kopen.
Het Shakebier is bedacht om de omzet en daarmee de winst van neringdoenden in de gemiente Deever en de bierbrouwer verder te verhogen. De Jan Met De Pet in de gemiente Deever zal er geen cent rijker van worden. Stel je toch eens voor dat de 20.000 jaarlijkse bezoekers van het openluchtspel aan de Shakebearebrink (voorheen Bolderbrink) in het Grünedal tijdens hun bezoek aan Deever allemaal een sikspekje Shakebier mee naar huis zouden nemen !
Van de Stichting Diever, Village of Shakebeare, met steun van de veelal niet Deeverse Hoge Heren Van De Voorkant Van Het Gelijk, de provincie Drenthe en het bestuur van het bijna commerciële openluchtspel zelf zijn de komende jaren veel meer voor de hand liggende commercieel gerichte activiteiten te verwachten, want de neringdoenden moeten snel en veel geld kunnen verdienen aan ‘dé plek in Nederland waar Shakebeare (Sjakie uut Bier) kan worden beleefd’. De naam Shakebeare zal in Deever commercieel tot diep in het bot worden uitgemolken. En dat zal Jan Met De Pet in de gemiente Deever voorgoed weten. Hij draagt de lasten en niet de lusten. En in elk Nederlands huis moet ten minste één veel te duur Shakebeare-prul uit Diever op de schoorsteenmantel komen te staan. Dat mogen ook volle of lege Shakebier-flesjes zijn.
De Shakespearitis zal onder de neringdoenden met schier aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid epidemische vormen gaan aannemen.
De redactie van het Deevers Archief heeft bijgaande kleurenfoto op woensdag 19 september 2018 met tegenzin gemaakt.

This entry was posted in Neringdoenden, Shakespearitis. Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *